• ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ





  • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2014



  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΧΟΛΙΑ

    Θεσσαλονίκη: Εκδήλωσ… στη Εξορύξεις Υδρογονανθράκων στην…
    odysseas031 στη Διαμαρτυρία για νέο Δημαρχείο…
    Ανώνυμος στη Διαμαρτυρία για νέο Δημαρχείο…
    Ανώνυμος στη Διαμαρτυρία για νέο Δημαρχείο…
    Συμπαραστάτης, Διαφά… στη Πίτα με Διαφάνεια!
  • ΑΡΧΕΙΟ

  • ΣΕΛΙΔΕΣ

  • ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

    Ιουλίου 2009
    Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • Blog Stats

    • 165.131 hits
  • Flickr Photos

  • Μεταστοιχεία

Αφήστε το σιδηρόδρομο να δώσει λύσεις


OSE 01ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΜΟ ΤΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ

Έγκλημα κατά της βιωσιμότητας στις μεταφορές χαρακτηρίζουν οι Οικολόγοι Πράσινοι τις δραματικές περικοπές δρομολογίων του ΟΣΕ που ετοιμάζει η κυβέρνηση από 1η Αυγούστου. Πρόκειται για πολιτικό σκάνδαλο πρώτου μεγέθους, καθώς η κυβέρνηση θυσιάζει τη συνεισφορά του τρένου στην εξοικονόμηση ενέργειας, τη μείωση των ατυχημάτων και τη ρύπανση, για να διασφαλίσει την εκλογική υποστήριξη της από συμφέροντα που ανταγωνίζονται το σιδηρόδρομο, συχνά με αθέμιτα μέσα. Τα μέτρα μας γυρίζουν στην εποχή της Ε.Ρ.Ε. και στο κλείσιμο του τρένου του Λαυρίου για χάρη των λεωφορειούχων των Μεσογείων.

Η Ελλάδα δεν έχει περιθώρια για «μικρότερο ΟΣΕ», όταν το μερίδιο μεταφοράς επιβατών για το σιδηρόδρομο φθάνει μόλις το 1.9% και είναι ήδη το μικρότερο σε όλη την Ευρώπη (μέσος όρος ΕΕ 7.1% Το μερίδιο του τρένου στις μεταφορές επιβατών στην Ελλάδα ήταν 3% το 1997 και έχει μειωθεί στο 1.9% μέσα σε μια δεκαετία). Το πραγματικό ζήτημα είναι κατά πόσο υπάρχει πολιτική βούληση για σιδηρόδρομο πραγματικά ανταγωνιστικό με τα άλλα μεταφορικά μέσα.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι θεωρούμε το θέμα της αναδιοργάνωσης και επέκτασης του σιδηροδρόμου αιχμή της συνολικότερης προσπάθειας κατά της ρύπανσης και της κλιματικής αλλαγής, και βρισκόμαστε στο πλευρό όλων όσων αγωνίζονται για την υπεράσπιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου.

Η αναδιοργάνωση και επέκταση του σιδηροδρόμου αλλά και η αύξηση του μεριδίου του στο συνολικό μεταφορικό έργο είναι η μόνη για λύση για την ταυτόχρονη βελτίωση των οικονομικών του ΟΣΕ, της ποιότητας των μεταφορών και συγκοινωνιών και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρας.

Έχουμε ήδη ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Μεταφορών, για να καταθέσουμε, μαζί με την διαμαρτυρία μας, και τις προτάσεις μας για αλλαγή πολιτικής, ενώ προγραμματίζουμε να θέσουμε το θέμα και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Δεν θα αποδεχτούμε από τη μια να ανακοινώνονται δήθεν θέσεις για πράσινες μεταφορές και από την άλλη στην πράξη να απαξιώνεται το κατ΄ εξοχήν πράσινο μέσο μεταφοράς, ο σιδηρόδρομος.

Ακολουθούν αναλυτικές θέσεις των Οικολόγων Πράσινων για τις περικοπές στο σιδηρόδρομο


ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΛΥΣΕΙΣ

ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΜΟ ΤΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ

(αναλυτικό κείμενο)

Έγκλημα κατά της βιωσιμότητας στις μεταφορές χαρακτηρίζουν οι Οικολόγοι Πράσινοι τις δραματικές περικοπές δρομολογίων του ΟΣΕ που ετοιμάζει η κυβέρνηση από 1η Αυγούστου. Πρόκειται για πολιτικό σκάνδαλο πρώτου μεγέθους, καθώς η κυβέρνηση θυσιάζει τη συνεισφορά του τρένου στην εξοικονόμηση ενέργειας, τη μείωση των ατυχημάτων και τη ρύπανση, για να διασφαλίσει την  εκλογική υποστήριξη συμφερόντων που ανταγωνίζονται το σιδηρόδρομο, συχνά με αθέμιτα μέσα. Τα μέτρα μας γυρίζουν δεκαετίες πίσω, όταν η τότε κυβέρνηση της Ε.Ρ.Ε. έκλεινε αυθαίρετα το τρένο του Λαυρίου ως ρουσφέτι προς τους υποστηρικτές της λεωφορειούχους των Μεσογείων.

  • Με τα σχέδια που αφήνονται να διαρρεύσουν στον τύπο, πάνω από 60% του δικτύου θα λειτουργεί από 1.8.2009 μόνο συμβολικά, με μόλις 2-3 δρομολόγια την ημέρα.
  • Σοβαρές περικοπές δρομολογίων προγραμματίζονται ακόμη και στις  γραμμές με πολύ υψηλή ζήτηση, όπως ο άξονας Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη ή ακόμη και η σύνδεση Λάρισας-Βόλου που θα καλύψει  και τους Μεσογειακούς Αγώνες του 2013.
  • Από τις περικοπές διασώζεται μόνο το δίκτυο του Προαστιακού, για το οποίο έχει ήδη αναγγελθεί  αναζήτηση ιδιώτη επενδυτή.
  • Ο περιορισμός σε 2-3 δρομολόγια την ημέρα αποτελεί προαναγγελία οριστικού κλεισίματος για πολλές γραμμές, όπου η έλλειψη κατάλληλων δρομολογίων θα ωθήσει το επιβατικό κοινό προς το ΙΧ και τα ΚΤΕΛ, ώστε να αποδειχθούν σύντομα «μη βιώσιμες» από οικονομική άποψη.

Η επίκληση των οικονομικών ελλειμμάτων του ΟΣΕ, ως πρόσχημα για τον ακρωτηριασμό του πιο βιώσιμου μεταφορικού μέσου, αποτελεί από μόνη της μνημείο υποκρισίας:

  • Κανείς δε διανοήθηκε να προτείνει το κλείσιμο των μισών αεροδρομίων της χώρας ως «απάντηση» στα ελλείμματα της Ολυμπιακής.
  • Η Ελλάδα δεν έχει περιθώρια για «μικρότερο ΟΣΕ», όταν το μερίδιο μεταφορικού έργου για το σιδηρόδρομο φθάνει μόλις το 2% και είναι ήδη το μικρότερο σε όλη την Ευρώπη.
  • Τα ελλείμματα του ΟΣΕ έχουν διπλασιαστεί χωρίς σοβαρό λόγο από το 2004 και την άνοδο της ΝΔ στην εξουσία. Υπήρξε και εδώ το τρίπτυχο εγκατάλειψη-απαξίωση-συρρίκνωση.
  • Με τα νέα μέτρα, πάνω από 3.000 σιδηροδρομικοί θα πληρώνονται με το 70% του μισθού τους για να ΜΗΝ παράγουν σιδηροδρομικό έργο.
  • 40% του σωρευτικού ελλείμματος οφείλεται σε τόκους δανείων που επιβλήθηκαν από τις κυβερνήσεις που χρηματοδοτούσαν πλήρως τη συντήρηση και λειτουργία δρόμων, λιμανιών και αεροδρομίων αλλά αρνούνταν κάθε αντίστοιχη χρηματοδότηση για υποδομές του τρένου.
  • Εντυπωσιακή είναι η ομοιότητα με τις μεθοδεύσεις για τα τραμ το 1945-55 στις Η.Π.Α, όπου οι περικοπές δρομολογίων για λόγους «μείωσης των ελλειμμάτων» αποτελούσαν βασική στρατηγική για τη σκόπιμη μείωση της επιβατικής κίνησης και το τελικό κλείσιμο των δικτύων.

Πραγματικό κίνητρο της κυβέρνησης φαίνεται ότι είναι δυστυχώς ένα γιγαντιαίο ρουσφέτι, για διασφάλιση εκλογικής υποστήριξης από τους ανταγωνιστές του σιδηροδρόμου: Πελατειακά μικροσυμφέροντα όπως τοπικά ΚΤΕΛ και επαρχιακά ταξί, αλλά και μεγάλα εργολαβικά συμφέροντα όπως οι ανάδοχοι των νέων ιδιωτικών αυτοκινητοδρόμων που έχουν κάθε λόγο να επιθυμούν τον εγκλωβισμό περισσότερων πολιτών στα ακριβά τους διόδια.

Από την άλλη πλευρά, το κλείσιμο του δικτύου δρομολογείται σταδιακά ώστε να περιοριστούν οι αντιδράσεις, ενώ επικοινωνιακή διάσταση έχει και η επιλογή του χρόνου, στο μέσο των καλοκαιρινών διακοπών (αλλά και στην καρδιά της τουριστικής περιόδου).

Αποτελεί πραγματική τραγωδία για τη χώρα ότι στις αρχές του 21ου αιώνα υπάρχουν ακόμη μεγάλα κόμματα που αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν ότι τέτοιες επιλογές πετούν στα σκουπίδια το ίδιο το μέλλον της χώρας. Αντί για ρουσφέτια, καλούμε την κυβέρνηση να αναζητήσει μια βιώσιμη στρατηγική μεταφορών, όπου δεν έχουμε αντίρρηση να έχουν ρόλο και οι «εκλογικοί» της φίλοι.

Για τους Οικολόγους Πράσινους, το πραγματικό ζήτημα είναι κατά πόσο υπάρχει πολιτική βούληση να γίνει ο σιδηρόδρομος πραγματικά ανταγωνιστικός με τα άλλα μεταφορικά μέσα.

  • Αν το πετύχουμε, ο σιδηρόδρομος θα γίνει σταδιακά κορμός των χερσαίων μεταφορών. Με στοιχειωδώς χρηστή διαχείριση τα ελλείμματα θα περιοριστούν σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από το έμμεσο κοινωνικό του όφελος, όπως συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες.
  • Αν αποτύχουμε, ακόμη κι αν βρίσκαμε τρόπο να μηδενίσουμε τα ελλείμματα του ΟΣΕ, θα πληρώσουμε πολλαπλάσια για τα «δικαιώματα εκπομπής» που θα αντισταθμίσουν την αδυναμία μας να περιορίσουμε δραστικά τα αέρια του θερμοκηπίου από τις μεταφορές μας, καθώς οι οδικές μεταφορές απαιτούν μέχρι και 6πλάσια ενέργεια από το σιδηρόδρομο.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι θεωρούμε το θέμα αιχμή της συνολικότερης προσπάθειας κατά της ρύπανσης και της κλιματικής αλλαγής.

  • Βρισκόμαστε στο πλευρό όλων όσων αγωνίζονται για την υπεράσπιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου, θεωρώντας πάντως ότι προέχει η αναζήτηση πρακτικών που δίνουν βάρος στη συμμαχία των σιδηροδρομικών με το επιβατικό κοινό παρά στις κλασσικές απεργίες που σήμερα ενισχύουν την εικόνα απαξίωσης που προωθεί η κυβέρνηση.
  • Έχουμε ήδη ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Μεταφορών, για να καταθέσουμε διάβημα διαμαρτυρίας μαζί με τις προτάσεις μας για αλλαγή πολιτικής
  • Προγραμματίζουμε να θέσουμε το θέμα και στο ευρωκοινοβούλιο.

Είναι η ώρα να δημιουργήσουμε ένα πολιτικό κόστος μεγαλύτερο από τα οφέλη που προσδοκά η κυβέρνηση, ώστε να δώσουμε το μήνυμα ότι τη χώρα αυτή δεν την κατοικούν μόνο μικρά και μεγάλα συμφέροντα, αλλά και πολίτες που υπερασπίζουν το δημόσιο συμφέρον. Δεν θα αποδεχτούμε από τη μια να ανακοινώνονται δήθεν θέσεις για πράσινες μεταφορές και από την άλλη στην πράξη να απαξιώνεται το κατ΄ εξοχήν πράσινο μέσο μεταφοράς, ο σιδηρόδρομος.

Σχολιάστε